diumenge, 23 d’octubre del 2011

Interessos econòmics de les grans empreses farmacètiques: PROMOCIÓ DE MALALTIES

Les empreses farmacèutiques es dediquen a la fabricació, preparació i comercialització de productes medicinals per al tractament i també per a la prevenció de les malalties, la qual cosa suposa gran beneficis econòmics.
La indústria farmacéutica és un dels sectors empresarials més rentables i influients del món, el que produeix al mateix temps elogis per les seues contribucions a la salut, i les critiques per les seues campanyes de marketing per influir en els goberns, amb la finalitat d’augmentar els preus, extendre les seues patents i amb això els seus beneficis empresarials.


Els seus crítics les acusen de promoció de malalties. És una expresió que es referix al esforç que realitzarien les companyies farmacèutiques per cridar l’atenció sobre condicions o enfermetats freqüentment inofensives amb objecte d’incrementar la venda de medicaments mitjançant campanyes publicitàries, estudis que intenten medicalitzar qualsevol dolència, etc.


Aquestes empreses utilitzen diverses estratègies de promoció de malalties:
- Redefinir i augmentar la prevalència de les enfermetats. Exemple: afirmar que la prevalència de la disfunció sexual femenina és d’un 43%, percentatge major del que és en realitat.
- Promocionar el tractament de problemes lleus o de mitjana gravetat com indicis de malalties més greus. Exemple: el síndrome de colon irritable o l’ansietat.
- Transformar els riscos en enfermetats. Exemple: la osteoporosis
- Augmentar la preocupació sobre futures enfermetats en poblacions sanes.
- Convertir els problemes personals i socials en transtorns de salut diagnosticables i amb necessitat de tractament. Exemple: convertir la timidesa en fòbia social.


El sistema no està preparat per a oferir serveis preventius o de promoció de la salut. Com que primen els interessos econòmics, el sistema sanitari no es preocupa tant de la prevenció com de la cura d’enfermetats.
Davant de tot açò, podriem enumerar possibles formes per a l’optimització de la prevenció de la salut:
- Unió dels professionals metges per a donar despostes davant les campanyes de medicalització.
- Sensibilitzar a la població per a contrarrestar les campanyes publicitàries.
- Fomentar la pressa de decisions donant suport a la intel·ligència sanitària.
- Denunciar públicament als responsables de la promoció de malalties.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada